Mulighederne er mange i arbejdet med at kombiner rav og undervisning. En oplagt handling vil være: at lav dit eget stykke spiseligt rav eller sæbe med insekter og planter. Børnene kan herved studere og beskrive forskellene mellem "modellen" og det ægte rav, og herved kan du som voksen eller underviser synliggøre og give en forståelse for, hvad rav egentlig er.
Nogle forskelle og ligheder mellem det spiselige rav (modellen) og ravet
På samme måde som ravet er formet, mens det løber ned af træet, så former vi også vores model. På samme måde som inklusionerne bliver fanget i ravet, fossiliseret og bevaret i evighed, bliver vores inklusion også indkapslet og bevaret i modellen. Ravet har indkapslet og bevaret inklusionen i millioner af år og fungerer som et vindue til fortiden, på samme måde fungerer vores model som et vindue ind til det øjeblik, som eksisterede for få timer siden. Ravets farve, form og klarhed vil være påvirket af den omgivende verden dengang det flød som harpiks, på samme måde vil vores model blive påvirket af os som fremstiller det. F.eks. vil et meget lyst/hvidt stykke rav kunne være et resultat af et stormvejr, som for mange millioner år siden piskede en gren frem og tilbage i harpiksen. På samme måde vil barnet kunne piske luft i "modellen", som grenen ville det for millioner år siden.
Men hvis man inddrager den omgivende verden, så er det kun fantasien der sætter grænserne.
Det at gå ud og opleve stranden, opleve naturen, bølgerne, lydene, luften - at man inddrager alle sanser vil kunne efterlade et uudsletteligt indtryk og være en oplevelse, der kan åbne barnets forståelse for omverdenen. At man går og roder i tangen på stranden giver både en masse oplevelser og biologiske viden om det dyreliv der knyttes til stranden, men det at gå på jagt efter ravet og den mulige succes ved at finde et styk vil give barnet en stor indsigt og forståelse for hvad rav er.
At arbejde med rav og skov kan for nogle virke bizart - rav findes jo på stranden og inklusionerne i ravet er jo uddøde og levede for millioner af år siden. Men det at knytte ravet til skoven giver god mening i et forsøg på at forstå verdenen som findes i dag men også i ravet. Hvis ravet inddrages i forbindelse med en tur i skoven, så vil det i høj grad give mening at tale om taksonomi, økosystemer og hvorledes en organisme i økosystemet kan bidrage til at forstå sammenspillet med de andre organismer i økosystemet, men det at have ravet med vil i særlig grad også bringe et element af tid og evolution ind i samtalen. Et perspektiv som vil sikre et større lærringspotentiale, da man pludselig kan snakke om jorden og livets udvikling. Så med udgangspunkt i f.eks. et par insekter kan du udpakke skoven og fortælle om skoven og de andre organismer som lever i skoven.